keskiviikko 11. elokuuta 2010

Land Rover Defender - järki vai tunne

Tässä reilun vuoden Land Rover Defender Td5 Safari Van County vuosimalli 2002 ajaneena pistää miettimään, oliko hankinassa järkeä vai tunnetta. Tämän kunniaksi keräsin pienen +/- listan kommentteineen.

.

+ lista

+ Persoonallinen (ei tule aina vastaan ja jos tuleekin niin aina tervehditään. tai parkkipaikalla jutellaan)
+ Maasto-ominaisuudet (hidas alue ja vinssi. Tosin jos ei isoja puita niin ei apua vinssistä tai jos se on jäässä. Talvella ei kummastakaan ollut apua)
+ Maa vara
+ Kukaan ei halua lainata
+ Kukaan ei tule kyytiin
+ Kattoteline (matuu painavaa ja pitkää kyytiin)
+ Ilmastointi (tosi vain +30 helteille)
+ Safari luukut (meteli vähän lisääntyy)
+ 60 luvun tekniikka sähkölaitteissa ( helppo korjata ei ole väylää, tosin ei ole releitäkään)
+ Alumiinia ( ei ruostu, no lommoinen jo valmiina)


- Lista

- Ikkunat huurtuu ( ei oikeasti, auto tulee sumujen saarelta. Niin luulisi että jos ei siellä niin missään muuallakaan osata huurteen poistoa. Todellisuus on että KAIKKIALLA muualla osataan, mutta ei Defenderissä
- Ikkunat jäätyy ( Samaa kuin edellinen, mutta ei edes hieno lämmitetty tuulilasi auta. Kun ilmaa ei tule niin ei tule)
- Kylmä ( tai on siellä vähän lämpimämpi kuin ulkona, mutta ei niin paljon että ikkunat ja ikirouta lattialta sulaisivat kunnolla)
- Meteli (ostin hienon MP3  autoradion, no kuulonhan se vie koska soitinta on pidettävä täysillä jotta edes jotain kuulisi. 55km jälkeen korvan tinnittää orkesterin jälkeen)
- Tehot ( mutta ensimmäinen auto mikä minulla hyytyy mäkeen)
-Tavaratila ( mailaman epäkäytännöllisin koska sinne on vaikea kiiveta mitään hakemaan vain 80cm leveä)
- Nosto korkeus ( painavaa on vaikea nostaa tai työntää ramppia pitkin (painepesuri))
- Taka ovi (ovi on niin pien että ei sinne mitään tavaroita saa  ei edes polkupyörää tai maatilaimuria)
- Ajoasento (sitä ei ole, tai siis se on säädetty tehtaalla)
- Airbag (sitä ei ole, no ei ole traktoreissakaan)
- Polttoaineen kulutus ( yrittäkää 2metristä laatikkoa työntää maantie vauhdissa, ei ole varmaan mahtunut tuulitunneliin)
- Vikoja ikäisekseen ( ne taitaa olla loppu, kun kaikki on korjattu)


Tausta tietoa silloin hankinnan aikaan oli 4-veto Hiace vaihtoehtona joten verrataan hiukan.

Defender vs Hiace

Miksi näitä mietin, koska pienintäkin tavaraa hakiessa tarvitaan peräkärry avuksi, tai jos tarvitsee lähteä väkeä enempi kuin 2 mukaan ja tavaraa on haettava Hiace lainaksi.

Maasto-ominaisuuksien tarpeesta, okei Defenderillä pääsee metsäautotietä tiettyyn saakka. Hiacella voi jäädä kauemmaksi, mutta sinne sisään mahtuu mönkijä jolla voi sitten mennä paljon pidemmälle. Jos mönkijää jää kiinni niin sen jättää sinne ja kävellä Hiacelle ja ajaa sillä kotiin . Ja tulla vaikka seuraavana päivänä hakemaan mönkijä traktorilla.
No jos Defender jää kiinni ( 3kertaa jäänyt) sitten on käveltävä  tai soitettava apuun. Ja se on saatava irti liikenteeseen koska se on käyttöauto.

Yhteenveto kuluneesta vuodesta.

Ei olisi pitänänyt välttämättä hankkia, aika epäkäytännölinen auto maatalouteen. Harraste autoksi tai varakkaalle elämän nautiskelijalle. Ei käyttöautoksi maatalouteen eikä osa-aika palkkatyöläiselle.

4 kommenttia:

  1. Autojen kanssa järki on aina kaukana =)... ilmeisesti se on taas auton vaihto edessä?

    VastaaPoista
  2. Öhöm - muistuttaisin, että vuosi sitten deffen hankintaa perusteltiin nimenomaan sillä että se on LOISTAVA KÄYTTÖAUTO maatalouteen! Kuinka näppärä se onkaan kun kulkee kelissä kuin kelissä ja tavaraa mahtuu sisään. Mitäs näille ominaisuuksille on oikein vuoden mittaan tapahtunut???

    VastaaPoista
  3. Ei mitään ole tapahtunut, vain tarpeet kasvanut. Mutta taidan hommata koukun C5:een

    VastaaPoista
  4. Osuvaan kohtaan luin Defender kirjoituksen. Olen juuri hankkimassa sellaista. Ajatuksena käydä sillä vapaa-aikana hevostallilla ja sen sellaista. Käyttöautopainotteiseen toimintaan kilometrien puolesta. Pitäisiköhän vielä miettiä...

    VastaaPoista