torstai 17. maaliskuuta 2011

Kevään odotusta

Aurinko alkaa lämmittää ja konekuume kasvaa kestämättömäksi.





Nyt talliin saapui lautasmuokkain Väderstad Carrier 425. Työleveys siinä on tuo 4,25 metriä Tällä olisi tarkoitus aukaista sänkeä keväällä ja idätys muokkaus puinnin jälkeen.

 Viljasiirtoon tuli kapasiteettia kuorma-auton muodossa ja viiden lavan voimilla. Scania T92 vaihtolava-
laitteilla.



Nyt taitaa olla myös rouva "Haarala" täynnä koneista, eli ehkä ei tänä vuonna tule lisää koneita. Scanialla lupasin tuoda multaa ja kiviä pihaan.

maanantai 28. helmikuuta 2011

Sampo sai uuden kodin



Meidän mahtavasti palvellut Sampo sai tänään uuden kodin, ei tosin vielä muuttanut vasta keväämmällä.

Sampo tulee kyllä vähän ikävä, koska se on palvellu meillä todella hienosti ja varmasti. Nyt toivotaan että Dronninborg lunastaa paikan.

keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Jotain muuta kuin metsää

Tämä vuoden alku on mennyt metsäisissä merkeissä, mutta vaihteluna viime viikolla oli viljaista menoa.
Ohraa ja vehnää lähti mailmalle kokoautolliset, molemmissa tapauksissa otettin Kanteleet perävaunut ja Pakaalta veturi täyteen.

Samalla tohinoilla kävin istuskelemassa Jumbon hytissä. Kuvassa on puinti tiedot edellisistä puinneista. Luulisin olleen rypsiä tai rapsia.





lauantai 29. tammikuuta 2011

Kuvia talvesta

Tässä hiukan kuvia talvimaisemasta, kun tuli hankittua maatilapokkari taskuun vihdoin. Jos tätä ei rikkoisi heti

Tiestöstämme on pitänyt huolta Linko-Jussi , hänelle suuret kiitokset siitä. Jussia varmaankin ilahdutta että kyllä se kevät sieltä vielä tulee

 Metsäkuvat on tulevasta hakkuu alueesta, sinne iski pahasti kirjanpainajakuorias tuho viime kesänä, joten meille tuli ajankohtaiseksi yrittää minimoida tuhot ja kaataa vanha ja väsynyt kuusikko. Harkitsimme monia eri vaihtoehtoja, kuten jättää männyt kasvamaan, mutta siinä pelkäsimme miten ne pysyisivät yksinään pystyssä. Kun maapohja on vanhaa savipeltomaata, olisiko männyt juuret riitävän vahvat ja kun syysmyrsky oli jo kaatanut kumminikin mäntyjäkin. Kaikkein pahinta oli siltikin että hyönteistuho oli iskenyt myös nuorempiin 70-80vuotiaisiin puihin.  Joten päätimme uudistaa nämä metsäkuviot, koska se olisi ollut suunnitelman mukaan edessä kumminkin seuraavina 8vuotena


Hakkuu 2011

Torstaina alkoi tämän vuoden hakkuu työmaa. Kävimme tarkastelemassa työmaan lauantaina.
Kaadetuissa näytti olevan todella vähän lahoa, kun ajattelee metsän ikä on 120vuotta

                                                John Deere 1410
John Deere 1470D työmaalla

Tukit on tehty osarunkona eli 20metriä pitkänä

keskiviikko 19. tammikuuta 2011

Metsätöitä


Nyt ollaan tehty ahkerasti hankinta harvennusta, koivikko on jo palasteltu alustavasti. Töitä on tehty Tapio sykeharvesterilla ja moottorisahalla.

Taas on tulossa tilalle yllätyksiä!!!!! Tarkkaavaiset huomaavat lähiaikoina!!!!!

Kuva on otettu kännykällä, kameraa ei ole vielä hankittu

torstai 6. tammikuuta 2011

Vuosi 2011

Vuosi vaihtui minulla työn merkeissä suomen suurimalla jalostamolla, niinkuin edilleninkin vuoden vaihtokin. Tosin Porvoon raketit näin ja syötiin pienellä porukalla nakit ja lihapullat tietysti ranskalaiset, unohtamatta perunasalaattia. Tietysti kilistelimme kuohujuomilla (alkoholiton).

Vuodelle 2011 on kunnian himoisia projekteja tiedossa, saas nähdä kuinka monta niistä ehtii valmistua.

Pieni listaus
  • Ladon ovien suurentaminen puimuria varten
  • traktoritallin maalaus ja kunnostus
  • Sillan levittäminen (puimuria varten)
  • siilon kasaus ja sille betonilaatta
  • polttoainesäiliö katos/mökki
  • pesupaikka
  • Kaiteita siltoihin
  • kuivurin mäen muokkaus
  • kuivurin pannuhuoneen kulkusillan teko
  • kuivurin ikkunoiden korjaus
  • navetan päädyn maalaus
  • navetan lantalan ovien uusiminen
  • navetan ikkunoiden korjaus
  • valaistus työmaat kantele ja pakaa
  • lammen entisöinti
  • pellonvarsi puiden kaatoa
  • Kellarin katon teko
  • vanhan kuivurin ikkunoiden korjaus
  • ensiharvennusta
  • taimikonhoitoa
  • koneiden kunnostamista
  • pihan siivousta perintöromuista.
Kuvia ei ole tullut otettua, kun kamera hajosi marraskuussa ja uutta ei ole tullut hankittua.

PS. se "kiva yllätys" mitä lupailin ennen joulua, on tullut voimaan, eli saimme hienon mahdollisuuden hankkia lisämaata ihan naapurista Pakaalta. Kiitos suuri naapurille

maanantai 27. joulukuuta 2010

lauantai 18. joulukuuta 2010

Joulu on tulossa

Niin se vaan sieltä saapuu, siis joulu. Taas kerran ja kaikki tärkeät työt tekemättä. Tähän aikaan piti suunnitelmien mukaan olla 150m3 energiapuuta nurin, vähintään. No osan alustat on sentään raivattu.

Pakkanen ja lumi lannistivat, heikkoja teko syitä. No tulihan luppoajalla tehtyä olohuone ja työhuone remontti.

Yllätyksiä talveen mahtui jotka sekoittivat aikatauluja, Åkermanin rikkoutuminen ja sen korjaaminen veivät aikaa.

Uudelle vuodelle on tulossa kivoja isoja "yllätyksiä" tai oikeastaan ne taitavat keritä jopa tälle vuodelle, mutta vaikutukset ensivuodesta eteenpäin.

Ei muutakuin joulukuusta etsimään!!!

sunnuntai 14. marraskuuta 2010

EIMA 2010 Bologna

Kävimme vaimon kanssa EIMA 2010 maatalousnäyttelyssä Italian Bolognassa. Näyttely on valtava 3päivässä juuri ja juuri sen pystyi läpi kävelemään. Kävimme tustustumassa meidän ruiskunvalmistan Monica Mist:n osastoon ja yrityksen omistajaan. Italia näkyy olevan ruiskun valmistajien luvattu maa, sillä siellä oli valtava määrää ruiskun valmistajia ja komponenttien valmistajia. Ajettavia ruiskuja oli melkoinen kirjo.

perjantai 5. marraskuuta 2010

Tallin siirtoa

Siirsimme tässä taannoin "punaiselta mökiltä" eli Eeron talolta vanhan kevytrakenteisen autotallin. Koneita ja miehiä oli oikein urakalla. Ehjänä saatiin siirettyä n.300m matka. Tästä olisi tarkoitus tehdä jossakin vaiheessa öljysäiliöille katos 


torstai 4. marraskuuta 2010

Stratos saapui


Uusi kasvinsuojeluruisku MonicaMist Stratos 3000 saapui. Tekniset tiedot levevys 21metriä, säiliö 3300litraa. Puomisto on varustettu nestejousituksella ja kallistuksella.



perjantai 24. syyskuuta 2010

Se puimuri eli Jumbo tuli taloon

Ajoimme Porvoosta tämän 4,4metriä leveän (ilman pöytää) puimurin Pakaalle. Täytyy sanoa että oli se kokemus. Toisin GPS:n mukaan kone kulki 27km/h, mutta se leveys oli mielen kiintoinen.

Hallin ovista jäi puolilleen n.1,5cm tilaa, eli sisään mahtui. eturenkaat ovat kunnioittavat 1120mm leveät.


Pöytä tuotiin Valtralla, vaunu oli 11metriä pitkä puimuriin tarkoitetun aisan takia








Kesä 2010 takana päin ja siitä yhteenveto



Paljon tehtiin ja vielä enemmän jäi tekemättä.
Korvaamaton apu oli naapurin Torstista joka hääri kesällä mukana.
Maalaus talkoisiin tuli avuksi naapurin Juha ja kummipojan isä Bakyt ja pari hänen kaveria.





Tärkeimmät tuli kyllä tehtyä, eli navetan parvensillan ja katon korjaus. Tosin katto on hiukan vielä kesken.


Valmet 805 ja Tapio 160 harvesteri saapuivat kesän kynnyksellä


Nuori isäntä mullan ajossa ja tietysti kauha ylhäällä ja vauhtia



Mahtavana kuivuri tuli maalattua 80% valmiiksi, jäi vain todella pahat paikat jäljelle.

 
   
Nosturina oli 25m yltävä Omme
Hei hei rakas Land Rover, nyt isäntä seisoo uuden ja vanhan välissä. Appiukkokin tokaisi "nyt se on tullut järkiinsä" Kun Hiace tuli taloon. Ne se järkiinsä tulo oli väliaikaista

Kesällä päästiin puimaankin tosin sato oli mitä oli. Kuva Kanteleen kuivurista

Vielä jäi hommaa ensi kesällePosted by Picasa

sunnuntai 19. syyskuuta 2010

Puimuri voi tulla taloon

Laitetaanpas lisää tästä Dronningborg D9000 Jumbo:sta.

Eli puimurin ominaisuuksia


  • 20 jalkainen pöytä eli 6metriä leveä, powerflow malli eli hihnakuljetin joka kääntää tähkät oikeinpäin rummulle.
  • 1000mm leveä pyörät edessä ja 600 takana
  • 74 hehtoinen viljasäiliö
  • Daniavision puintitietokone (tappiomittarit, puintitehomittarit, ym mittauksia varustettu printterillä)
  • Valmet 7,4 240hv moottori
  • Puintitehona parhaimmillaan on päästy 23t/tunnissa eli meidän parhaimmilla satotasoilla 5ha/tunnissa 

tiistai 14. syyskuuta 2010

Puimuria katsomassa

Nyt kun puinnit on tehty, niin on kiva mennä puimureita katsomaan. No ihan vakavissaan olen ajatellut lisätä puintikapasiteettia ja siirtyä 2 kahden puimurin käytöstä, pääasiallisesti yhteen.

Tässä olisi yksi varteen otettava vaihtoehto. Yksi vanhoista isännistä koneen vierellä.

keskiviikko 11. elokuuta 2010

Land Rover Defender - järki vai tunne

Tässä reilun vuoden Land Rover Defender Td5 Safari Van County vuosimalli 2002 ajaneena pistää miettimään, oliko hankinassa järkeä vai tunnetta. Tämän kunniaksi keräsin pienen +/- listan kommentteineen.

.

+ lista

+ Persoonallinen (ei tule aina vastaan ja jos tuleekin niin aina tervehditään. tai parkkipaikalla jutellaan)
+ Maasto-ominaisuudet (hidas alue ja vinssi. Tosin jos ei isoja puita niin ei apua vinssistä tai jos se on jäässä. Talvella ei kummastakaan ollut apua)
+ Maa vara
+ Kukaan ei halua lainata
+ Kukaan ei tule kyytiin
+ Kattoteline (matuu painavaa ja pitkää kyytiin)
+ Ilmastointi (tosi vain +30 helteille)
+ Safari luukut (meteli vähän lisääntyy)
+ 60 luvun tekniikka sähkölaitteissa ( helppo korjata ei ole väylää, tosin ei ole releitäkään)
+ Alumiinia ( ei ruostu, no lommoinen jo valmiina)


- Lista

- Ikkunat huurtuu ( ei oikeasti, auto tulee sumujen saarelta. Niin luulisi että jos ei siellä niin missään muuallakaan osata huurteen poistoa. Todellisuus on että KAIKKIALLA muualla osataan, mutta ei Defenderissä
- Ikkunat jäätyy ( Samaa kuin edellinen, mutta ei edes hieno lämmitetty tuulilasi auta. Kun ilmaa ei tule niin ei tule)
- Kylmä ( tai on siellä vähän lämpimämpi kuin ulkona, mutta ei niin paljon että ikkunat ja ikirouta lattialta sulaisivat kunnolla)
- Meteli (ostin hienon MP3  autoradion, no kuulonhan se vie koska soitinta on pidettävä täysillä jotta edes jotain kuulisi. 55km jälkeen korvan tinnittää orkesterin jälkeen)
- Tehot ( mutta ensimmäinen auto mikä minulla hyytyy mäkeen)
-Tavaratila ( mailaman epäkäytännöllisin koska sinne on vaikea kiiveta mitään hakemaan vain 80cm leveä)
- Nosto korkeus ( painavaa on vaikea nostaa tai työntää ramppia pitkin (painepesuri))
- Taka ovi (ovi on niin pien että ei sinne mitään tavaroita saa  ei edes polkupyörää tai maatilaimuria)
- Ajoasento (sitä ei ole, tai siis se on säädetty tehtaalla)
- Airbag (sitä ei ole, no ei ole traktoreissakaan)
- Polttoaineen kulutus ( yrittäkää 2metristä laatikkoa työntää maantie vauhdissa, ei ole varmaan mahtunut tuulitunneliin)
- Vikoja ikäisekseen ( ne taitaa olla loppu, kun kaikki on korjattu)


Tausta tietoa silloin hankinnan aikaan oli 4-veto Hiace vaihtoehtona joten verrataan hiukan.

Defender vs Hiace

Miksi näitä mietin, koska pienintäkin tavaraa hakiessa tarvitaan peräkärry avuksi, tai jos tarvitsee lähteä väkeä enempi kuin 2 mukaan ja tavaraa on haettava Hiace lainaksi.

Maasto-ominaisuuksien tarpeesta, okei Defenderillä pääsee metsäautotietä tiettyyn saakka. Hiacella voi jäädä kauemmaksi, mutta sinne sisään mahtuu mönkijä jolla voi sitten mennä paljon pidemmälle. Jos mönkijää jää kiinni niin sen jättää sinne ja kävellä Hiacelle ja ajaa sillä kotiin . Ja tulla vaikka seuraavana päivänä hakemaan mönkijä traktorilla.
No jos Defender jää kiinni ( 3kertaa jäänyt) sitten on käveltävä  tai soitettava apuun. Ja se on saatava irti liikenteeseen koska se on käyttöauto.

Yhteenveto kuluneesta vuodesta.

Ei olisi pitänänyt välttämättä hankkia, aika epäkäytännölinen auto maatalouteen. Harraste autoksi tai varakkaalle elämän nautiskelijalle. Ei käyttöautoksi maatalouteen eikä osa-aika palkkatyöläiselle.